Fabryka Naczyń Kamionkowych Manufaktura
Sp. J. Smoleński&Zwierz


Fabryka Naczyń Kamionkowych Manufaktura
Sp. J. Smoleński&Zwierz

powstała w 1992 r. Spółkę reprezentują, jako równorzędni partnerzy: Barbara Smoleńska, Małgorzata Smoleńska-Szewczyk, Janusz Zwierz oraz Paweł Zwierz. W ofercie firmy jest około 700 rodzajów form i dekoracji. Produkcja oparta jest na tradycyjnej technologii, naczynia zdobione są ręcznie metodą stempelkową. Firma jest jednak otwarta na nowe elementy zdobnicze, a klasyczne wzornictwo łączy z nowoczesnym designem. Manufaktura współpracuje z cenionymi artystami-ceramikami: Magdaleną Gazur, Dorotą Koziarą i Oskarem Ziętą. Wśród wzorów, które cieszą się dużą popularnością są kolekcje: Blue line, KolorLove, lata 60, Renesans. Fabryka udostępnia do zwiedzania linię produkcyjną – Żywe Muzeum Ceramiki.

Produkty firmy eksportowane są do: USA, Korei, Japonii oraz krajów europejskich. „Manufaktura” prezentowała swoje wyroby na wielu targach i w konkursach o randze międzynarodowej, zdobywając liczne wyróżnienia m.in.: tytuł Przedsiębiorca Roku 2004 w plebiscycie organizowanym przez Bolesławieckie Towarzystwo Gospodarcze, nagrodę w konkursie Innovation 2005 organizowanym przez Euroregion Neisse-Nisa-Nysa w kategorii Best Innovation, wyróżnienie Dobry Wzór w 2005 r. w konkursie organizowanym przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego, tytuł Indywidualność Rynku Merkury 2007 w kategorii firma, Gazelę Biznesu 2014 i 2015. Ponadto firma jest laureatem plebiscytu Must Have 2013 i 2016 organizowanego w ramach Łódź Design Festival w kategorii ceramika użytkowa oraz nagrody honorowej Prezydenta Miasta Bolesławiec za promocję miasta w 2015 r. W 2015 r. firma prezentowała swoje produkty w Pawilonie Polskim podczas Wystawy Światowej Expo 2015 w Mediolanie oraz na wystawie La Magnifica Forma, prezentowanej w ramach targów HOMI Milano 2015. Kolekcja Renesans powstała w zakładzie jako nowa interpretacja tradycji i została również zakwalifikowana w 2015 r. do specjalnego wyróżnienia po raz pierwszy w historii Bolesławca jako produkt wyznaczający trendy „The Trends presentation”, w ramach Międzynarodowych Targów Ambiente 2016 we Frankfurcie. Konsekwencją tego działania była kolejna nagroda za najlepszy wzór na Manhattanie podczas targów Wanteddesign.

Materiał przygotowany na podstawie katalogu pn. Z bolesławieckiej gliny, wydanego przez Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, opracowanie graficzne i skład Grzegorz Matoryn.
Jeżeli chcą Państwo dokonać zmian w opisie lub zmienić, wykonać, dodać nowe fotografie to prosimy o kontakt.